Pieniądze są jednym z tematów, które często wywołują niepokój i napięcie w relacjach międzyludzkich. Wspólne zarządzanie finansami może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy różnice w podejściu do pieniędzy stają się widoczne. Jakie są więc wpływy rozmów o pieniądzach na nasze relacje i jak możemy skutecznie radzić sobie z tym newralgicznym tematem?
Pieniądze przeważnie kojarzą nam się z pozytywnymi emocjami i blisko połowie z nas dają poczucie bezpieczeństwa- tak wynika z badania przeprowadzonego w ramach inauguracji kampanii #CoZTąKasą. Jednocześnie aż 44 proc. badanych, myśląc o nich, odczuwa niepokój o przyszłość. Mimo, że większość ankietowanych deklaruje, że pieniądze są powodem kłótni w ich związku bardzo rzadko lub nigdy, to jednak 10 proc. respondentów/respondentek ma długi, o których nie wie partner lub partnerka.
Jak rozmowy o kasie wpływają na nasze relacje?
Rozmowy o pieniądzach mogą być kluczowym elementem budowania transparentności i zaufania w relacjach. Otwarte dyskusje na temat finansów pomagają zrozumieć oczekiwania i wartości partnerów, co przyczynia się do większej przejrzystości w zarządzaniu wspólnymi finansami. Zaufanie jest fundamentem silnych relacji, a transparentność w kwestiach finansowych może umocnić więź między partnerami.
Dwóch na pięciu Polaków/Polek myśląc o pieniądzach, odczuwa strach o przyszłość
Wyniki badania wskazują, że najczęściej pieniądze kojarzą się nam z zakupami, wydatkami, opłatami i rachunkami – wskazuje na to blisko ⅕ respondentów/respondentek. Z kolei niemal co dziesiąty badany/badana jako pierwsze skojarzenie z pieniędzmi podaje dobrobyt. Pieniądze kojarzą nam się również z pozytywnymi emocjami: radością i zadowoleniem (27 proc.), spokojem (11 proc.) i szczęściem (10 proc.). Aż 48 proc. badanych deklaruje, że pieniądze zdecydowanie dają im poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie aż 44 proc. ankietowanych myśląc o pieniądzach, odczuwa niepokój o przyszłość.
Konflikty i napięcia: Co dziesiąty z nas zakończył kiedyś związek partnerski przez konflikt o pieniądze
Niestety, rozmowy o pieniądzach mogą również prowadzić do konfliktów i napięć. Różnice w podejściu do oszczędzania, inwestowania czy wydawania mogą rodzić nieporozumienia. Ponad połowa osób uczestniczących w badaniu przyznaje, że zdarzyło im się w przeszłości pokłócić z partnerem/partnerką z powodu pieniędzy, a co dziesiąty ankietowany/ankietowana przyznaje, że w przeszłości zdarzyło się zakończyć związek partnerski przez konflikt, którego powodem były pieniądze. Także ponad połowa (55 proc.) badanych deklaruje, że w obecnym związku pieniądze są powodem kłótni bardzo rzadko lub nigdy, a 20 proc. wskazuje, że rzadko.
Pieniądze bywają ogromną próbą naszych relacji, nie tylko romantycznych, lecz także przyjacielskich i rodzinnych. Wyniki badania towarzyszącego kampanii #CoZTąKasą wskazują, że przez konflikt, którego powodem były pieniądze, co piąty ankietowany/ankietowana zakończył przyjaźń, natomiast co czwarty stracił kontakt z członkiem rodziny.
Co dziesiąty Polak/Polka ma długi, o których nie wie partner/partnerka
Co drugi respondent/respondentka jest zdania, że dysproporcja zarobków w związku może być powodem frustracji i obniżenia satysfakcji z relacji. Zwykle nie są one jednak w związkach tematem tabu – ośmiu na dziesięciu badanych deklaruje, że zna zarobki partnera/partnerki. Jednocześnie co czwarty ankietowany/ankietowana przyznaje, że ma wydatki, których nie zna partner/partnerka. Co dziesiąty respondent/respondentka posiada długi, o których nie wie partner/partnerka.
Finanse w związkach to niejednokrotnie trudne zagadnienie. Dysproporcja zarobków może być sporą przeszkodą na drodze do wypracowania rozwiązań odpowiadających obu stronom. Okazuje się, że nie zawsze dzielimy się wszystkimi swoimi wydatkami i zaległościami finansowymi z partnerem czy partnerką, co może być powodem późniejszych nieporozumień.
Ponad ⅓ badanych jest zdania, że partner/partnerka, pozostający w domu, np. z powodu opieki nad dzieckiem, powinien otrzymywać stałe wynagrodzenie od pracującego partnera/partnerki. Co dziesiąta osoba uczestnicząca w badaniu deklaruje, że wraz ze wzrostem zarobków wzrasta jego/jej poczucie zaniedbania obowiązków domowych. Aż ⅓ ankietowanych przyznaje, że wraz ze wzrostem wynagrodzenia rośnie czas, który poświęcają pracy zarobkowej.
Aż 86 proc. ankietowanych uważa, że wszelkie wydatki domowe powinny być ponoszone wspólnie przez partnerów/partnerki. Jednocześnie jedynie 30 proc. badanych deklaruje, że rachunki i wspólne wydatki opłacane są w ich związku po połowie, a blisko 24 proc. respondentów/respondentek reguluje je proporcjonalnie do zarobków. Ponad połowa osób uczestniczących w ankiecie nie ma wspólnego konta z partnerem/partnerką, 27 proc. jedynie wspólne konto, a 11 proc. – zarówno konto wspólne, jak i własne.
Edukacja finansowa:
Rozmowy o pieniądzach stanowią doskonałą okazję do edukacji finansowej. Wspólne planowanie budżetu, zrozumienie pojęć związanych z inwestowaniem czy oszczędzaniem może poszerzyć wiedzę obu partnerów na temat finansów. Rozmowy o pieniądzach są nieodłącznym elementem życia w parze. Kluczowe jest podejście do tego tematu z otwartością, szacunkiem i empatią. Transparentność, zaufanie, rozwiązywanie konfliktów i planowanie przyszłości to elementy, które mogą wzmocnić relacje między partnerami. Edukacja finansowa stanowi dodatkowy atut, pozwalając na lepsze zrozumienie i skuteczne zarządzanie wspólnymi finansami. Wspólne podejście do rozmów o pieniądzach może więc przyczynić się do budowy trwałych i harmonijnych relacji.
Kampania „#CoZTąKasą – Jak rozmowy o kasie wpływają na relacje?.” to wspólna inicjatywa Sukcesu Pisanego Szminką i Banku BNP Paribas. Celem projektu społecznego jest edukacja na temat wyzwań pojawiających się w kontekście zarządzania finansami w związkach, w jaki sposób rozmawiać w związku o pieniądzach tak, aby ten temat nie budził skrajnych emocji. W ramach akcji powstaną dedykowane podcasty, artykuły eksperckie oraz materiały w mediach społecznościowych z praktycznymi poradami, z których może skorzystać każdy. Badanie przeprowadzone zostało metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 Polek i Polaków.
Materiał prasowy.