Firma Gedeon Richter Polska po raz szósty zorganizowała ogólnopolską kampanię społeczno-edukacyjną „W kobiecym interesie”. Dnia 8 maja, z okazji Światowego Dnia Świadomości Raka Jajnika, rozpoczyna podróż po kraju mobilny gabinet ginekologiczny. Misją tej inicjatywy jest upowszechnianie wiedzy na temat profilaktyki zdrowotnej oraz umożliwianie kobietom bezpłatnego dostępu do badań ginekologicznych.
Hasło tegorocznej edycji, „Powiedz jej o tym”, wskazuje na istotę otwartej rozmowy z bliskimi osobami, która może pomóc w przezwyciężeniu lęku przed badaniami profilaktycznymi. Według badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska, aż 70% Polek i Polaków zgadza się z tym podejściem.
Analiza danych zawartych w raporcie „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym”, przygotowanym przez firmę Gedeon Richter Polska, pokazuje, że ponad połowa ankietowanych kobiet nie poddała się w ciągu ostatniego roku badaniom USG ginekologicznym ani cytologii. Dodatkowo, połowa badanych kobiet nigdy nie przeszła testów na obecność chorób wenerycznych, a 12% mieszkanek wsi zadeklarowało, że w ogóle nie korzysta z usług gabinetów ginekologicznych.
– Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas, jest w stanie zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając te nowotworowe, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie – zauważa lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolog-położnik.
Zdrowie intymne tematem tabu
Dane z wyników ankiety pokazują, że co druga Polka przypomina bliskim kobietom o badaniach. Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), następnie mamy (42%), córki (39%) i siostry (37%). Natomiast najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%). Respondentki, które zadeklarowały, że nie zachęcają bliskich kobiet do dbania o zdrowie intymne, najczęściej twierdzą, że to kwestia „spraw prywatnych” (32%) i przekonanie, że „każdy jest odpowiedzialny za własne zdrowie” (28%). Łatwiej przychodzą nam rozmowy o polityce, religii, emocjach, porażkach niż o intymności/cielesności/nagości (31%). Z drugiej strony, większość respondentów zgadza się, że otwarta rozmowa z bliską osobą mogłaby pomóc przezwyciężyć lęk przed badaniami profilaktycznymi (70%). Dlatego też, w tegorocznej edycji kampanii, będziemy nie tylko przypominać o istocie badań profilaktycznych i umożliwiać ich wykonanie, ale także zachęcać kobiety i mężczyzn do rozmów na tematy związane z profilaktyką zdrowia intymnego.
Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie” nie ogranicza się jedynie do kobiet. W badaniu wzięli także udział mężczyźni. Okazuje się, że Panowie czują pewne trudności w prowadzeniu rozmów na tematy związane ze zdrowiem intymnym bliskich im kobiet (30%), mają obawy dotyczące przekraczania ich granic (28%), oraz czują, że brakuje im wiedzy i doświadczenia w tym obszarze (27%). Dlatego tegoroczne hasło kampanii – „Powiedz jej o tym” – kieruje swoje przesłanie również do mężczyzn. Według aż 83% ankietowanych Polek, mężczyźni powinni zwiększyć swoją wiedzę na temat zdrowia intymnego kobiet.
Kampania „W kobiecym interesie”, którą zainicjowała firma Gedeon Richter Polska, ma na celu zwiększenie świadomości kobiet na temat konieczności regularnych profilaktycznych badań ginekologicznych oraz eliminację nierówności w dostępie do opieki zdrowotnej. Jej pierwsza edycja, zapoczątkowana w 2019 roku, została zainspirowana raportem Najwyższej Izby Kontroli pod tytułem „Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017”, który ujawnił istotne dysproporcje w dostępie do ambulatoryjnej opieki ginekologiczno-położniczej na obszarach wiejskich i miejsko-wiejskich.
W tym roku podejmujemy problem, jakim są rozmowy o zdrowiu intymnym, które niestety nadal pozostają w sferze „tabu”. Wspólnie z partnerami kampanii oraz ekspertami chcemy nie tylko zapewniać bezpłatny dostęp do gabinetów ginekologicznych, ale także zachęcać do otwartej rozmowy na ten temat, bez skrępowania i z odwagą – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.
Bezpłatne badania ginekologiczne
Od 2019 roku w ramach kampanii „W kobiecym interesie”, Gedeon Richter Polska prowadzi cykle bezpłatnych konsultacji z pakietem badań ginekologicznych tj.: badanie piersi, USG ginekologiczne oraz cytologia płynna. Głównym elementem programu jest mobilny gabinet ginekologiczny, który wyruszył w trasę 8 maja br. Pojazd przystosowany jest także do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami. Akcja bezpłatnych profilaktycznych badań ginekologicznych zorganizowana jest we współpracy z Urzędami Miast i Starostwami i odbywa się w poniższych miastach:
• Międzyrzec Podlaski – 09.05 – czwartek
• Biała Podlaska – 10.05 – piątek
• Chełm – 11.05 – sobota
• Krasnystaw – 13.05 – poniedziałek
• Nałęczów – 14.05 – wtorek
• Starachowice – 15.05 – środa
• Grodzisk Mazowiecki – 16.05 – czwartek
Partnerem kampanii jest firma Diagnostyka, która przekazała na rzecz akcji pakiety badań hormonalnych dla kobiet, umożliwiające pacjentkom poszerzenie profilaktyki.
Patronami tegorocznej edycji wydarzenia są: Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Fundacja Avalon, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Kulawa Warszawa, Polski Związek Niewidomych oraz Fundacja Rozwoju Psychospołecznego SELF (Chełm). Patronem wspierającym kampanii jest portal „Zdrowa Ona”.
Informacje o miejscu odbywania się badań oraz dokładna instrukcja, jak się na nie zapisać, znajdują się na stronie: www.rejestracja-wkobiecyminteresie.pl
Materiał prasowy