• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Jak przekonać najmłodszych do jedzenia owoców i warzyw?

dietoterapia dzieci warzywa dozdrowia com pl

15 października to Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Rok 2021 jest pod tym względem wyjątkowy, ponieważ Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła go rokiem owoców i warzyw.
 
Nie powinniśmy traktować tego faktu jako kolejnej deklaracji, ale bicie na alarm. Dieta większości z nas nie jest zdrowa. Coraz chętniej sięgamy po gotowe produkty, a spożycie tzw. fast foodów i cukru ciągle rośnie. Nie musimy odwoływać się do badań naukowych i statystycznych, widać to na naszej ulicy. Niestety tendencja ta dotyczy również dzieci, które nienauczone prawidłowych wzorców jak zdrowo się odżywiać, naśladują dorosłych. 
 
Budowanie świadomości żywieniowej to klucz do sukcesu. Zmiana nawyków żywieniowych jest możliwa jedynie wtedy, kiedy każdy z nas, w tym również najmłodsi konsumenci, będą wiedzieli, jakie korzyści niesie ze sobą zdrowy sposób odżywiania. Musimy pamiętać, że nawyki żywieniowe rodziców przenoszą się na dzieci. Im wcześniej zaczną one odżywiać się zdrowiej, tym lepiej. Wiedzę tę należy wdrażać od najmłodszych lat, bo zgodnie z powiedzeniem „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” jest to najlepsza profilaktyka zdrowotna.
Dane Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w ciągu 20 ostatnich lat liczba dzieci z nadwagą wzrosła kilkukrotnie. Wyniki raportu World Obesity Federation wskazują, że w Polsce dzieci tyją najszybciej w Europie! Do 2030 roku problem otyłości może dotyczyć nawet 1 miliona najmłodszych Polaków. Co niesie ze sobą otyłość? Choroby układu krwionośnego i cukrzyca to najbardziej jaskrawe przykłady, dlatego prawidłowe nawyki żywieniowe powinniśmy kształtować już od najmłodszych lat.
 
W jaki sposób zachęcić nasze pociechy do codziennego spożywania warzyw i owoców?
 
Prawdopodobnie każdy rodzic ma na to swój autorski lub zapożyczony od znajomych i rodziny sposób. Małe dzieci przede wszystkim” jedzą oczami”, dlatego nie może być nudno, tylko ciekawie i zabawnie, tak aby owoce i warzywa nie kojarzyły się z przykrym obowiązkiem, a przyjemnością i zabawą. Papki i zmiksowane zupki odchodzą do lamusa. Teraz na dziecięcych talerzach króluje różnorodność kolorów i kreatywność wykonania dań. Należy zadbać o to, aby było smacznie, kolorowo a przede wszystkim zdrowo. Doskonałym pomysłem może być zaproszenie dziecka do wspólnego przygotowywania posiłków i kuchennego szaleństwa. Pozwalajmy małym dzieciom na samodzielne jedzenie a nawet ubrudzenie się podczas posiłku. Ważne jest, by dziecko nauczyło się, że jedzenie jest różnorodne i warto próbować poznawać nowe smaki, ponieważ smak dziecka dopiero się kształuje. Jadłospis małych dzieci należy tak komponować, by owoce i warzywa były istotnym składnikiem. Chcąc utrzymać odpowiedni poziom dobroczynnych substancji, należy systematycznie dostarczać je do organizmu, bo jest to fundament nas samych i naszych dzieci. Warto pamiętać, by kupować warzywa i owoce z upraw ekologicznych, są zdrowsze, gdyż mają więcej właściwości odżywczych oraz nie są zanieczyszczone pescytydami.    
 
Dlaczego spożywanie owoców i warzyw jest tak ważne?
 
Polacy, zarówno dorośli jak i dzieci, jedzą zdecydowanie za mało warzyw i owoców. Wskazują na to badania statystyczne, dietetycy i lekarze. Tylko 13% Polaków stosowało się do zasady połowy talerza, zgodnie, z którą owoce i warzywa powinny stanowić połowę każdego posiłku. Natomiast większość Polaków (61%) je bardzo mało owoców i warzyw, a 18% nie je ich prawie wcale.
 
,,Niechaj pożywienie będzie Twoim lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”. Te słowa Hipokratesa są wciąż aktualne, a systematyczne spożywanie owoców i warzyw , to naturalny zastrzyk witaminowy dla młodego organizmu, który buduje jego odporność, wspomaga trawienie, system krwionośny. Korzystne działanie warzyw i owoców wynika z ich wysokiej wartości odżywczej. Są one bogatym źródłem związków bioaktywnych takich jak karotenoidy( w tym Beta karoten i likopen ), witaminy C i E, foliany, flawonoidy, selen oraz błonnik, który stanowi pokarm dla naszej mikrobioty. Składniki zawarte w warzywach i owocach mają działanie antyoksydacyjne, działają przeciwzapalnie, hamują namnażanie się komórek nowotworowych, chronią DNA przed uszkodzeniem, regulują wydzielanie hormonów oraz stymulują układ odpornościowy. Co ważne mają stosunkowo niewielką wartość kaloryczną. Dzięki tym wszystkim zaletom chronią nas przed chorobami, dlatego powinny być nieodłącznym elementem codziennej diety zarówno dzieci jak i dorosłych.

Opracowanie: Dorota Tuńska