• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Jak wybierać suplementy diety?

DOZDROWIA SUPLEMENTY DIETY

Zgodnie z definicją, suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Są one skoncentrowanym źródłem substancji odżywczych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny będących monopreparatami (jeden składnik) lub preparatami złożonymi (kilka składników). Suplementy diety występują w różnej postaci. 

Na rynku suplementy są dostępne jako kapsułki, pastylki, tabletki, pigułki i inne podobne formy, jak również w postaci saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w tym podobnych postaciach płynów lub proszków przeznaczonych do przyjmowania w niewielkich odmierzanych ilościach jednostkowych.
 
W myśl przytoczonej definicji należy podkreślić, że suplementy diety to żywność, a nie produkty lecznicze – zatem ich zadaniem będzie wspieranie prawidłowego funkcjonowania organizmu, a nie leczenie jego dysfunkcji.
 
Suplementy diety podlegają zgłoszeniu Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu. Podmiot wprowadzający suplement diety na rynek wysyła do Głównego Inspektora powiadomienie o zamiarze wprowadzenia danego produktu. Powiadomienie to jest weryfikowane dopiero w trakcie kiedy produkt znajduje się już w obrocie. I tutaj pojawiają się pytania w kwestii bezpieczeństwa wdrażanych produktów, dotyczące składu ilościowego oraz jakościowego suplementu diety, czy znakowania materiałów opakowaniowych.
 
Na co zatem zwrócić uwagę wybierając suplement diety? 
 
Przede wszystkim na producenta. Wysoka pozycja na rynku firmy oraz jednoczesne wytwarzanie zarówno suplementów diety jak i produktów leczniczych (w tym samym standardzie) – to gwarancja jakości. 
 
Kolejną informacją, której powinniśmy szukać na opakowaniu lub ulotce jest DER (Drug Extract Ratio). Jest to wskaźnik ilości substancji roślinnej (suszu poddanego ekstrakcji), do ilości otrzymanego ekstraktu. Inaczej mówiąc dowiadujemy się jaka ilość materiału roślinnego była zużyta do wytworzenia jednej części otrzymanego ekstraktu. Np. DER 20:1 oznacza, że z 20 części (np. gramów) uzyskano 1 część ekstraktu (odpowiednio 1 gram). Im wyższy DER, tym lepiej.
 
Obok wskaźnika DER, szukajmy informacji o standaryzacji. Ekstrakt standaryzowany to taki ekstrakt, dla którego określa się zawartość substancji czynnej o danej aktywności terapeutycznej – wybierajmy preparaty oparte na standaryzowanych ekstraktach.
 
W przypadku preparatów zawierających składniki mineralne wybierajmy produkty zawierające te składniki w postaci soli organicznych np. cytryniany, węglany, mleczany, glicyniany, pikoliniany, itp. Mamy wtedy pewność, że substancje cechują się wyższą przyswajalnością.

BIOFARM STOPKA22 a81abbcf 9563 40d5 8bb9 6fb85f209f25 1
Autor:  Katarzyna Marcinek - Specjalista ds. Suplementów Diety.