• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Odżywcze nasiona chia

chia 2119771 1920

Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina. Jej owoce zawierają dużą ilość nasion, które słyną ze swoich zdrowotnych właściwości.

Nasiona chia zawierają cenne białko, węglowodany, tłuszcze omega-3 (które mają działanie przeciwzapalne, pomagają zmniejszać ciśnienie tętnicze, obniżają ryzyko występowania chorób nowotworowych). Dodatkowo bogate są w WAPŃ, ŻELAZO, MAGNEZ, FOSFOR, POTAS, SÓD, CYNK oraz w witaminę: C, A, E.

Porcja 100g CHIA:

  • najlepsze źródło Omega-3 z pożywienia (zawiera tyle Omega-3, co 80g łososia atlantyckiego)
  • więcej wapnia niż trzy filiżanki mleka
  • bardziej przyswajalne białko niż soja, większa zawartość białka roślinnego niż 1 i ½ szklanki fasoli
  • najwyższa w naturze zawartość błonnika
  • zawartość żelaza odpowiadająca 3 szklankom surowego szpinaku
  • zawartość potasu równa 1 i ½ banana
  • tyle witaminy C, ile ma 7 pomarańczy
  • zdolności antyoksydacyjne

                                                                                   Źródło: „Ponadczasowe Tajemnice Zdrowia i Odmładzania”- Andreas Moritz

Poprawiają pracę mózgu, nastrój oraz koncentrację. Co ciekawe łyżka nasion zaspakaja 6% naszego dziennego zapotrzebowanie na wapń, a obecność błonnika idealnie działa na oczyszczenie organizmu z toksyn.  

Chia jest bezpieczna dla diabetyków (obniża poziom glukozy we krwi i insuliny w osoczu po posiłku) oraz dla osób cierpiących na celiakię lub alergię na gluten.

Jak wkomponować nasiona chia do naszego jadłospisu?

macro 1285670 1920

Nasiona chia jest bardzo prosto wkomponować w codzienną dietę dodając je do musli, jogurtów, koktajli, sałatek, deserów, wypieków oraz zamiast mąki mogą posłużyć jako zagęszczacz do zup. Warto pamiętać by dzienne spożywanie nie przekraczało 15g ok. 3 łyżeczek. 

Jogurt z nasionami chia i owocami:

  • ok. 200 g jogurtu naturalnego
  • garść malin/truskawek
  • 1 łyżka nasion chia
  • 1 łyżeczka miodu lub syropu z agawy
  • dla urozmiacjenia pokrojone pistacje, orzechy, płatki migdałów albo musli

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.