• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Dlaczego należy jeść kiszonki?

Kiszone ogórki
 
Spożywanie kiszonek, najlepiej własnego wyrobu, wspomaga trawienie oraz dostarcza mnóstwo dobrej jakości probiotyków, czyli dobrych bakterii. Jak wynika z badań, równowaga i różnorodność bakterii wchodzących w skład flory jelitowej jest podstawą dobrego stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego, dlatego by zachować zdrowie codziennie powinniśmy spożywać niewielką ilość kiszonek.
 
Co można kisić?
 
Praktycznie można kisić wszystkie warzywa, jednak przetwory najczęściej robi się  z kapusty, ogórków, buraków, kalafiora, marchewki i rzepy.
 
Niezwykle cenny i bardzo zdrowy jest zakwas z buraków czyli napój na bazie buraków po fermentacji mlekowej. Po sfermentowaniu buraki należą do najzdrowszych warzyw. Duża ilość cukru, która znajduje się w surowym buraku, w procesie fermentacji w większości zostaje pochłonięta przez dobre bakterie, natomiast składniki odżywcze pozostają nietknięte. Taki zakwas odznacza się wysoką zawartością enzymów, a jego zapach przypomina nieco zapach świeżej kiszonej kapusty. Można go pić w stanie nierozrzedzonym lub po rozrzedzeniu wodą.
 
Sok z kiszonych buraków, oprócz zawartości probiotyków, posiada także mnóstwo innych zalet. Czerwony, rubinowy kolor buraka świadczy o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Wskazuje on na wysoką zawartość w tym warzywie różnych karotenów, z których najbardziej znana jest witamina A.
 
Ale oprócz tego w burakach występuje również mnóstwo: 
 
• błonnika (rodzaj błonnika szczególnie zdrowy dla układu pokarmowego, prawdopodobnie zapobiegający nowotworowi okrężnicy oraz działający korzystnie dla funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego)
• folianów (witamina B9)
• manganu
• potasu
• miedzi
• magnezu
• witaminy C
• żelaza
 
W czerwonych burakach występuje również prekursor glutationu, głównego czynnika odtruwającego wątrobę, którego działanie polega na usuwaniu z organizmu toksyn leżących u podłoża wielu chorób, w tym nowotworu okrężnicy. Wykazano również, że surowe buraki spożywane w ilościach umiarkowanych obniżają ciśnienie krwi o średnio 4–5 mm Hg w ciągu kilku godzin. Działanie to zawdzięczają występowaniu naturalnych azotanów w burakach, które w organizmie ulegają przekształceniu w tlenek azotu, który krążąc w tętnicach, ma za zadanie rozluźniać i rozszerzać naczynia krwionośne, poprawiając w ten sposób przepływ krwi i zmniejszając ciśnienie tętnicze.
 
beetroot juice 2512474 1280
 
Po co kisić buraki?
 
Zakwas z buraków, czyli sok z kiszonych buraków, to stary tradycyjny napój znany w Rosji, w Polsce i na Ukrainie. Służy do przygotowania zup, ale był także stosowany wewnętrznie jako leczniczy „tonik”.
 
Zgodnie z tradycją, stosowano go do podwyższenia odporności organizmu, „oczyszczenia krwi”, walki ze zmęczeniem, leczenia kamieni nerkowych, alergii oraz zaburzeń trawienia.
 
Jego spożywanie zaczynaj od niewielkich ilości, gdyż sok z kiszonych buraków ma silne właściwości oczyszczające. Picie go w nadmiarze mogłoby wywołać zbytnie obciążenie organizmu usuwaniem toksyn i objawiać bólami głowy, wzdęciami, zaparciami i/lub objawami grypy.
Ogólnie zaleca się zaczynać od jednej łyżki dziennie, aby stopniowo dojść do ilości 200 ml dziennie (1 szklanka).
 
Przepis na zakwas z buraków!
 
Przygotuj:
 
• 1 główkę czosnku, 
• 1 kawałek kurkumy (większy lub mniejszy, do smaku), 
• 1 kawałek imbiru, 
• 1 małą ostrą papryczkę przeciętą na połowę (opcjonalnie), 
• 2 buraki, pokrojone na jak najcieńsze plastry, może być więcej, jeśli się zmieszczą
• osoloną wodę – zimną wodę z solą kamienną  w proporcji 1 łyżka na 1 litr.
 
Do czystego słoja wrzuć przekrojoną na pół główkę czosnku, oczyszczone i pokrojone na duże kawałki imbir i kurkumę oraz przekrojoną na pół papryczkę. Napełnij słój osoloną wodą do połowy wysokości. Oczyść buraki i pokrój je na cienkie plasterki bez obierania. Włóż je do słoja na wierzch, starannie upychając. Plasterki buraka muszą być przykryte osoloną wodą. Obciąż je odważnikiem. Zamknij słój hermetycznie i odstaw go w miejsce najlepiej ciemne o umiarkowanej temperaturze (ale poniżej 20°C) na ok. 5-7 dni. Od czasu do czasu możesz odkręcić słój i skontrolować zawartość. Mieszanina nie może się zepsuć, powinna zachować przyjemny zapach. Po dwóch do pięciu dni na powierzchni zacznie się zbierać piana – znak, że rozpoczęła się fermentacja. Możesz wtedy zacząć go pić jako sok lub dodawać jako bazę do zupy czy sosu winegret. Możesz również  wyjeść ze słoja warzywa. 

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.