• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Błonnik pokarmowy- dla zdrowia jelit

Dozdrowia com pl tiens błonnik

Współczesny styl życia wymusza na nas tempo, pośpiech, mamy do wykonania zbyt wiele zadań i obowiązków, odczuwamy chroniczny brak czasu. Wszystko to nie sprzyja budowaniu naszego zdrowia. W natłoku codziennych spraw, często nie dbamy o zdrowie, nie przywiązujemy wagi do tego co jemy. A jak mówi przysłowie „Jesteś tym, co jesz”.
 
Niestety najczęściej nie jadamy posiłków w domu, stołujemy się na mieście, w restauracjach lub barach szybkiej obsługi, spożywamy posiłki niskiej jakości, często niedojadamy lub przeciwnie, się przejadamy. Do tego towarzyszący nam na co dzień stres, brak aktywności fizycznej, nadwaga i pewnego dnia budzimy się ze zdrowotnym problemem. Taki styl życia przyczynia się do powstania tak zwanych chorób cywilizacyjnych: otyłości, chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy typu 2, chorób jelit- przewlekłego zapalenie jelita, jelita drażliwego.
 
2000 lat temu Hipokrates mawiał, że wszystkie choroby zaczynają się w jelitach. Współczesna nauka dopiero zaczyna odkrywać, w jaki sposób stan naszego zdrowia zależy od prawidłowego funkcjonowania jelit. Mało znany jest fakt, że 80% naszego układu odpornościowego znajduje się w tkankach przewodu pokarmowego i wokół nich. W naszym jelicie, wyłożonym cienką warstwą błony śluzowej, znajdują się miliony pożytecznych i szkodliwych bakterii, które stanowią naszą mikrobiotę. Tylko przewaga pożytecznych bakterii zapewnia dobre zdrowie, długowieczność  i stanowi podstawę silnego układu immunologicznego.   
 
Co się dzieje, gdy mikrobiota jelitowa jest w stresie, a złe bakterie jelitowe przejmują kontrolę? 
 
Szybkie tempo życia sprawia, że nasze jelita bombardowane są codziennie przez alergeny, substancje chemiczne i potencjalnie szkodliwe bakterie pochodzące z pożywienia. Ponadto choroby, wiele leków jak antybiotyki, złe odżywianie i stres zakłócają to delikatne środowisko. Kiedy tak się dzieje, patogeny oportunistyczne natychmiast wkraczają i próbują wypełnić lukę, zaczynają się namnażać w sposób niekontrolowany, co powoduje dysbiozę- zaburzenia równowagi mikrobioty  jelitowej. Przewlekła dysbioza prowadzi do wielu poważnych chorób.  
 
Ponieważ równowaga naszej mikroflory jelitowej wpływa na równowagę naszego układu odpornościowego, wzrost prozapalnych patogenów może prowadzić do zapalenia jelit, tak zwanego „nieszczelnego jelita”. Dzieje się tak, gdy niepożądane, szkodliwe bakterie wytwarzają endotoksyny, które wyciekają z jelita i dostają się do krwiobiegu. Twój układ odpornościowy atakuje te endotoksyny, co prowadzi do przewlekłego zapalenia jelit. Przewlekłe zapalenie jelit („nieszczelne jelita”) może wywołać choroby, takie jak cukrzyca, depresja, stłuszczenie wątroby, a nawet prowadzić do chorób nowotworowych. W świetle aktualnej wiedzy medycznej to właśnie aktywność mikrobioty jelitowej w największym stopniu warunkuje utrzymywanie dynamicznej homeostazy między odpowiedzią prozapalną i przeciwzapalną układu immunologicznego, tym samym bezsprzecznie bierze czynny udział etiopatogenezie schorzeń o podłożu zapalnym.
 
Czy możemy mówić o przyjaznych bakteriach jelitowych?
 
Zdecydowanie tak, są nimi probiotyki, pożyteczne  bakterie, które hamują rozwój szkodliwych bakterii, ograniczając możliwość wystąpienia reakcji zapalnych i alergicznych, wspierają dobre trawienie, poprawiają motorykę jelit poprzez intensyfikację transportu komórkowego wapnia i magnezu, obniżają ph treści jelitowej, hamują wchłanianie glukozy w jelitach. Działają korzystnie na układ immunologiczny i zwiększają odporność na infekcje.   
 
Probiotyki a zdrowie jelit
 
1. Równowaga mikrobioty jelitowej jest podstawą prawidłowego funkcjonowania jelit. Dominującym czynnikiem tej równowagi są pożyteczne bakterie probiotyczne. Zbilansowana dieta, zaopatrzona w odpowiednią ilość prebiotycznego błonnika pokarmowego i innych składników odżywczych jest podstawą dominacji bakterii probiotycznych.
 
2. Prebiotyki, które są składnikiem żywności, stanowią pokarm dla pożytecznych bakterii probiotycznych zasiedlających jelito grube gospodarza. Nie będąc wchłaniane w przewodzie pokarmowym, prebiotyki są fermentowane przez bakterie probiotyczne stymulując ich wzrost.
Ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej pracy jelit odgrywa błonnik pokarmowy. Są to odporne na trawienie węglowodany pochodzenia roślinnego, takie jak celuloza, pektyny, ligniny lub gumy roślinne. W przeciwieństwie do innych węglowodanów (takich jak cukry i skrobia) błonnik nie jest trawiony w jelicie cienkim i w formie nieprzyswojonej dociera do jelita grubego.
 
Błonnik pokarmowy dzieli się na dwie kategorie:   
                                                                        
  • Nierozpuszczalne włókna, które działają jak„ szczotka ”, usuwając toksyczne odpady z okrężnicy. Dodają również efektu pęcznienia, który pomaga nam dłużej czuć się sytym i sprawia, że jemy mniej.
  •  Lepkie, gumowate rozpuszczalne włókna,które blokując wchłanianie zwrotne żółci w jelitach, eliminują nadmiar tłuszczów, pomagają obniżyć poziom cholesterolu i regulują wykorzystanie cukrów przez organizm. Rozpuszczalne włókna pokarmowego, przechodząc niestrawione do okrężnicy, są fermentowane przez „pożyteczne” bakterie, wspierając ich wzrost i pozwalając im syntetyzować tak niezbędne związki organiczne jak witaminy B1, B2, B6, B12, K, biotynę, kwas foliowy, hormony, aminokwasy i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe.
 
Jakie są korzyści zdrowotne wynikające z błonnika pokarmowego?
 
Działanie: Poprawia wypróżnienia, Hamuje namnażanie się szkodliwych bakterii; Wspomaga wchłanianie i wykorzystanie minerałów (Ca i Mg);  Zmniejsza poziom trójglicerydów i złego cholesterolu;  Promuje uczucie sytości;  Pomaga regulować wykorzystanie cukrów w organizmie;  Zmniejsza toksyny wątrobowe; Zmniejsza tworzenie się i eliminuje toksyny.
 
Korzyści zdrowotne:  Łagodzi zaparcia;  Zapobiega zapaleniu jelit i biegunce; Wspiera zdrowie kości i zapobiega osteoporozie;  Zmniejsza miażdżycę tętnic i zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym i udarom;  Pomaga kontrolować wagę i zachować sprawność;  Zapobiega cukrzycy typu 2;  Chroni wątrobę i zapobiega stłuszczenie wątroby; Pomaga zapobiegać rakowi okrężnicy.
 
Jak włączyć błonnik do diety?
 
Badanie WHO potwierdza, że ponad 25 gramów błonnika dziennie zapewnia ogromne korzyści zdrowotne. Bogatą w błonnik jest dieta oparta o produkty pochodzenia roślinnego. Żywność pochodzenia zwierzęcego,  poza pewnymi wyjątkami jak np. chitozan, który jest otrzymywany z pancerzy skorupiaków, nie zawiera błonnika pokarmowego.
 
  • Zamień przekąski na świeże owoce lub sok. Jabłko zawiera około 5 g błonnika.
  • Wybierz pieczywo pełnoziarniste, pełnoziarnisty makaron, płatki śniadaniowe o wysokiej zawartości błonnika. 
  • Przyjmuj suplementy bogate w błonnik, takie jak tabletki do żucia TIENS Multi-FibreVitamin D3
 
TIENS Multi-Fibre Vitamin D3 - bogate w błonnik* tabletki do żucia o smaku owoców leśnych, bogate są w witaminę D3 i naturalną witaminę C, z domieszką włókien roślinnych, a także owoców głogu i aceroli. TIENS Multi-błonnik z witaminą D3 zawiera ponadto ksylitol, substancję słodzącą z rośliny Steviarebaudiana, a także naturalny barwnik z buraka.*5,44 g (> 56% preparatu) zawartości błonnika pokarmowego w zalecanej dziennej porcji.
 
TIENS Multi-Fibre jest mieszanką sześciu włókien roślinnych:
 
  • Sproszkowany korzeń marchwi: dobry dla oczu • obniża ciśnienie krwi,  
  • Błonnik owsiany( β-glukany z ziarna owsa): reguluje poziom lipidów we krwi, obniża poziom cukru we krwi, 
  • Izomalto-oligosacharydy: źródło pożywienia dla mikroflory jelitowej • wspomagają wchłanianie minerałów, 
  • Pektyny jabłkowe: wspomagają zdrowie jelit, pomagają w walce z otyłością, 
  • Polidekstroza: wspomaga wypróżnienia, zapobiega zaparciom, 
  • Guma akacjowa: obniża poziom cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi.
głóg zdrowie jelita
 
Izomalto-oligosacharydy (IMO) 
To mieszanina krótkołańcuchowych węglowodanów. Są one naturalnie występującym błonnikiem pokarmowym pochodzenia roślinnego. IMO wywierają pozytywny wpływ na zdrowie układu pokarmowego człowieka: działają jako prebiotyk, dostarczając pożywienia dla mikroflory jelitowej; działają jako naturalnie występujący błonnik pokarmowy pochodzenia roślinnego.
 
Błonnik owsiany 
Jest dobrym źródłem niskocząsteczkowych, rozpuszczalny w wodzie polisacharydów, jak np. beta-glukany, zawiera więcej białka i tłuszczów niż większość zbóż, ponadto zawiera ważne witaminy (witaminy z grupy B, kwas foliowy), składniki mineralne (Mn, P, Mg, Cu, F, Zn, Ca, K) i przeciwutleniacze, jak polifenole. Spożycie beta-glukanów z owsa przyczynia się do obniżenia poziomu glukozy i cholesterolu we krwi
 
Pektyny jabłkowe
Delikatne, ale skuteczne oczyszczanie. Pektyny to rozpuszczalny w wodzie błonnik pokarmowy, który po zmieszaniu z wodą ma działanie żelujące. Jako błonnik pokarmowy pektyny doskonale wpływają  na nasz układ trawienny  naturalnie poprawiają  perystaltykę jelit, dzięki czemu zapobiegają zaparciom, stanom zapalnym jelit, hemoroidom i biegunkom. Doskonale poprawiają stan mikrobioty jelita – stymulują wzrost zdrowych bakterii, co pozytywnie wpływa na nasz układ odpornościowy. Pektyny pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, oczyszczają  organizm ze złogów pokarmowych oraz toksyn.
 
Owoc aceroli bogaty w witaminę C.
Acerola to krzew pochodzący z Ameryki Środkowej i wysp Karaibskich, rodzący małe owoce o przyjemnym smaku i mocnym, czerwonym kolorze, które z wyglądu przypominają wiśnie (stąd krzew ten jest również znany jako wiśnia z Barbadosu. Acerola jest niezwykle bogata w witaminę C. 100 g owoców (około 20 wiśni) zawiera 1677 mg witaminy C, a więc ponad 2000% RWS. Analiza porównawcza 11 odmian owoców wykazała, że acerola miała największą moc antyoksydacyjną wśród m.in. owoców dzikiej róży, gujawy  czy czarnej porzeczki.   Z tego powodu acerola może być stosowana w celu wzmocnienia odporności. Ze względu na wysoki poziom antyoksydantów, w tym karotenoidów i bioflawonoidów, które mają zdolność neutralizowania wolnych rodników, korzyści z jej stosowania odniosą osoby, które pragną poprawić witalność i na dłużej zachować młodość. Jak donoszą badania, wysoki poziom antyoksydantów w owocach aceroli może spowalniać procesy starzenia się komórek organizmu. Karotenoidy wywierają pozytywny wpływ na wzrok i skórę. Tradycyjne zastosowanie aceroli obejmuje leczenie kaszlu i przeziębienia. W związku z zawartością błonnika może także wspierać układ trawienny, poprawiając perystaltykę jelit.
 
Głóg - naturalny środek wspomagający trawienie, bogaty w przeciwutleniacze polifenolowe.
Jagody głogu- to malutkie, czerwone owoce rosnące na drzewach i krzewach w Europie, Ameryce Północnej i Azji.  Od wieków głóg był stosowany jako ziołowy środek na problemy trawienne, niewydolność serca i nadciśnienie. Owoc głogu jest kluczowym elementem tradycyjnej medycyny chińskiej. Jest ciepły z natury, kwaśny i słodki w smaku. Działa na śledzionę, żołądek, serce i wątrobę,wspomaga trawienie. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo.W TCM głóg jest również głównym ziołem stosowanym w leczeniu stłuszczenia wątroby. Wykazuje skuteczność w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi oraz zmniejsza  ryzyko  nadciśnienia i chorób serca.
 
Wzmacniacz odporności Witamina D
Witamina D wspomaga odporność i pomaga zapobiegać infekcjom dróg oddechowych u dzieci i dorosłych. Witamina D3 jest ważna w utrzymaniu zdrowej równowagi mikrobioty jelitowej. Skutecznym sposobem na uzyskanie witaminy D 3 jest korzystanie z promieni słonecznych, jednak wiele osób nie ma dostępu do słońca przez większą część roku. Witamina D3 (cholekalcyferol) jest niezbędna do budowy i utrzymania zdrowych kości. Pomaga wchłaniać wapń i fosfor. Dlatego suplementacja wit. D3 jest absolutnie niezbędna.
 
Ksylitol
To naturalny słodzik z brzozy, zwany również cukrem brzozowym, choć w rzeczywistości, chemicznie nie należy do cukrów. Ksylitol występujący również w wielu innych owocach i warzywach.Ksylitol nie powoduje wzrostu poziomu cukru we krwi, więc dla osób z cukrzycą lub otyłością jest doskonałą alternatywą dla cukru, a także można go uznać za słodzik przyjazny dla odchudzania, ponieważ zawiera o 40% mniej kalorii niż cukier.
 
TIENS Multi-błonnik z witaminą D3 – bogate w błonniki roślinne i witaminę D3, naturalnie słodzone, kolorowe tabletki do żucia o smaku owoców leśnych, wzmacniają zdrowie jelit i regulują pracę układu trawiennego. Dodatek suszonych owoców głogu oraz wyciągu z aceroli, z naturalną witaminą C i innymi przeciwutleniaczami sprawia, że tabletki TIENS Multi-błonnik z witaminą D3 wzmacniają odporność i witalność organizmu, jednocześnie zapewniając dobry smak i chwilę przyjemności każdego dnia.
 
Zalecane są dla osób z dysfunkcją jelit, zaparciami, biegunką i wzdęciami, dla osób, które potrzebują oczyszczenia i ochrony skóry, wątroby i jelit, dla pracowników umysłowych, którzy prowadzą stresujący, siedzący tryb życia, nie ćwiczą i łatwo przybierają na wadze.

 Autor: Dorota Tuńska