• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Dieta SIRT - chudnij bez wyrzeczeń

 Dieta Sirt dozdrowia

Dieta SIRT stała się ostatnio fenomenem w redukcji masy ciała i dbaniu o swoje zdrowie. Nazywana jest potocznie dietą Adele, ponieważ to właśnie tej diecie gwiazda zawdzięcza szczupłą sylwetkę i zdrowy, piękny wygląd.
 
Cały program żywieniowy oryginalnej diety SIRT, wywodzącej się rodem z Wysp Brytyjskich, polega na ograniczeniu kalorycznym w połączeniu z piciem specjalnych zielonych koktajli, które są bogate w tzw. aktywatory sirtuin.
 
Czym są sirtuiny i na czym polega dieta?
 
Sirtuiny to białka wytwarzane w organizmie, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, długowieczność i proces chudnięcia. Białka Sir (Silentinformation regulator) należą do specyficznych enzymów występujących w prawie wszystkich organizmach żywych i mają duże znaczenie dla długości i jakości życia. Potocznie zwane genem długowieczności i genem szczupłości, są ważnym obiektem badań gerontologów, ale również obiecującym odkryciem w kontekście skutecznego odchudzania.
 
Naukowcy odkryli, że niektóre produkty pobudzają działanie sirtuin, nazywa się je aktywatorami sirtuin. Są to polifenole, które stanowią najsilniejszą grupę przeciwutleniaczy mających dobroczynne działanie na cały organizm. Odpowiednia dieta z wysoką zawartością polifenoli może wpływać na metabolizm tłuszczów, węglowodanów, opóźnić starzenie i wydłużyć życie. Taką dietę nazywamy dietą sirtuinową, w skrócie – dietą SIRT.
 
Co jeść, by schudnąć?
 
Fenomen diety SIRT polega na tym, że można cieszyć się szczupłą sylwetką i zdrowiem, nie odmawiając sobie przy tym jedzenia. Najważniejsze są w diecie produkty, które trzeba włączyć a nie te, które trzeba wyeliminować. Przede wszystkim należy aktywować sirtuiny w naszym organizmie, a jak to zrobić? Należy spożywać produkty z wysoką zawartością aktywatorów sirtuin,zalicza się do nich: papryczki chili, kapary, oliwę z oliwek, kakao, kawę, czerwoną cebulę, rukolę, seler naciowy,natkę pietruszki, czerwoną cykorię, truskawki, zieloną herbatę, kurkumę, orzechy włoskie, czerwone wino, jarmuż, lubczyk i daktyle.
 
Jeśli zależy nam na włączeniu genu długowieczności, produkty te powinny znaleźć się na stałe w naszej diecie. Niewielkie ich dawki pobudzają w naszym organizmie mechanizmy związane z odpornością i uruchamiają gen szczupłości. 
 
Jak to działa?
 
Sirtuiny unieszkodliwiają wolne rodniki, które są odpowiedzialne za powstawanie różnych chorób: nowotworowych, układu krążenia, cukrzycy, starzenie się organizmu, tym samym spowalniają proces starzenia, pozytywnie wpływają na metabolizm, przyspieszają spalanie tłuszczu,regulują poziom glukozy i insuliny w organizmie, korzystnie wpływają na aktywność hormonów tarczycy. 
 
Podstawą diety sirtuinowej są warzywa, owoce, przyprawy i orzechy oraz tłuszcze bogate w polifenole. A  filarem diety SIRT jest picie zielonych koktajli, które przygotowuje się m.in. z jarmużu, selera naciowego, rukoli, jabłek i innych produktów z grupy sirtfood. Oprócz zielonych koktajli możemy spożywać też posiłki stałe, które zawierają dodatek produktów sirtuinowych.
 
Dieta SIRT JARMUŻ DOZDROWIA
 
Dieta SIRT dzieli się na kilka faz:
 
W fazie pierwszej, która trwa siedem dni i składa się z dwóch etapów, przez pierwsze trzy dni wymagane jest  spożywanie nie więcej niż 1000 kcal na dobę i spożywanie trzech zielonych koktajli np.: z jarmużu, selera, rukoli, pietruszki, zielonej herbaty i cytryny, a także jeden pełny posiłek sirtuinowy, przez kolejne cztery dni zaleca się nie przekraczanie dziennie 1500 kcal i picie dwóch koktajli i dwóch posiłków bogatych w sirtfood.
 
W fazie drugiej – czas trwania od 8 - 14 dni nie są wymagane konkretne restrykcje kaloryczne, ale w jadłospisie należy uwzględnić co najmniej jeden koktajl i trzy posiłki na bazie produktów sirtuinowych. Od 15 dnia należy kontynuować trzy posiłki sirtuinowe oraz jedną lub dwie przegryzki.
 
Na początku stosowania diety SIRT można schudnąć nawet trzy kilogramy tygodniowo, a utrata wagi wynika ze zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej a nie mięśni. Podczas stosowania tej diety nie odczuwamy głodu, a efektem jej stosowania jest poprawa samopoczucia, wzrost energii życiowej oraz lepszy, młodszy wygląd.
 
Jak podkreślają twórcy diety SIRT, naukowcy AidanGoggins i Glen Matten, najlepiej jest spożywać substancje odżywcze w postaci jak najbardziej naturalnej, łącząc różne składniki w posiłku, by uzyskać efekt synergii czyli uzupełniania się składników. Korzystne jest łączenie w jednym posiłku kilku produktów bogatych w polifenole i tak np.spożycie posiłków o wysokiej zawartości apigeniny (obecnej w natce pietruszki) poprawia wchłanianie kwertycyny obecnej w czerwonej cebuli winogronach, kaparach,rukoli. Autorzy zalecają także stopniowe rozszerzanie diety o inne warzywa i owoce oraz tłuste ryby i jaja. Do nawadniania organizmu najlepiej stosować wodę mineralną, zieloną herbatę, kakao, wodę z dodatkiem truskawek, bazylii, mięty i świeżego ogórka.
 
Autorzy przekonują, że nie jest to tylko dieta odchudzająca, ale sposób odżywiania, który powinien stać się dietą na całe życie, ponieważ pozwala wyglądać lepiej, mieć więcej energii i czuć się zdrowiej.

W ostatnim czasie na rynku pojawił się poradnik Wydawnictwa RM " Jedz i chudnij z dietą SIRT", autorstwa polskich dietetyczek- Magdaleny Jarzynki-Jendrzejewskiej oraz Ewa Sypnik-Pogorzelskiej, który może być bardzo pomocny podczas wprowadzania tej diety w życie.

 
Opracowanie: Dorota Tuńska
 
Bibilografia:
1.Jedz i chudnij z dietą SIRT, Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, Ewa Sypnik-Pogorzelska, Wydawnictwo RM, Warszawa 2020 
2.Dieta Sirt .Przełom w dziedzinie zdrowego stylu życia i odchudzania, A.Goggins,G.Matten tłum. Magda Witkowska, Wydawnictwo Larum, Warszawa 2017
3.Sirtuiny-droga do długowiecznosci czy ślepy zaulek? M. Kucińska, M. Murias, Międzyzdroje 2010 
4.Naturalne i syntetyczne modulatoryaktywności sirtiun, M.Wiercińśka,D.Rosołowska-Huszcz, " Kosmos.Problemy nauk biologicznych" 2017, t.66