• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia.

 
zdrowe odzywianie
 
Otyłość staje się dominującym problemem na świecie, także i w Polsce systematycznie wzrasta częstość występowania nadwagi i otyłości. Z otyłością zmaga się dziś 25% mężczyzn i 27% kobiet, a nadwaga występuje u 44% mężczyzn i 32% kobiet. Niepokojący jest fakt, że tendencję tą obserwuje się także u dzieci i młodzieży. 
 
Co sprzyja otyłości? 
 
Czynnikami ryzyka rozwoju otyłości jest niewłaściwe żywienie i brak aktywności fizycznej. W diecie osoby z otyłością wymienia się zbyt wysokie spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, cukrów prostych i soli. Z czynników środowiskowych sprzyjających powstawaniu nadmiernej masy ciała, uznaje się niską aktywność fizyczną, siedzący tryb życia - szacuje się także, że tylko około 30% dzieci i młodzieży uprawia jakąś formę ruchu – oraz niedobór snu.
 
Otyłość przyczynia się do rozwoju wielu chorób, prowadząc do utraty zdrowia, a nawet zgonu. Ocenia się, że jest ona jednym z najbardziej powszechnych stanów chorobowych w rozwiniętych społeczeństwach. Dlatego niezmiernie ważne jest monitorowanie stanu odżywienia u dzieci i młodzieży, gdyż badania wskazują, że 70-80% młodzieży z otyłością stwierdzoną w okresie dojrzewania stanie się otyłymi dorosłymi.
 
Lepiej zapobiegać niż leczyć! 
 
Prewencja otyłości polega na promowaniu zdrowego stylu życia, edukacji żywieniowej dzieci i młodzieży, promowaniu aktywności fizycznej, ograniczenia ilości spędzanego czasu przed komputerem lub telewizorem na rzecz ruchu. 
 
Jednym z najważniejszych i najprostszych narzędzi skutecznej profilaktyki otyłości są piramidy żywieniowe, czyli graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, wzbogacony o odpowiednie zasady. 
 
Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży.
Piramida zywieniowa IZZ
 
1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
 
2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
 
3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
 
4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
 
5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
 
6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
 
7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
 
8. Bądź aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin).
 
9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
 
10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

 Źródło: IZZ - Instytut Żywności i Żywienia.