• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Dieta w chorobie zwyrodnieniowej stawów.

Pewnego dnia bez wyraźnej przyczyny, zaczynasz odczuwać ból barku, sztywność w stawach lub ból w biodrze czy kolanie przy schodzeniu ze schodów i nie wiesz, że w 80% zapracowałeś na te dolegliwości, że stan twojego zdrowia zależy od twojego stylu życia, od sposobu twojego odżywania, od tego jak sypiasz, w jakim środowisku żyjesz, od poziomu twojego stresu.

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest najczęstszą dolegliwością związaną ze stawami występującą po pięćdziesiątym roku życia. Najczęściej atakuje kręgosłup, biodra, łokcie, nadgarstki oraz palce. Objawia się bólem stawów, stopniowym zanikiem ich elastyczności i z czasem prowadzi do ich deformacji. Większość osób cierpiących na chorobę zwyrodnieniową stawów, przyjmuje leki, w tym przeciwbólowe i to nie jest najlepsze rozwiązanie. Z wielu badań wynika, że środki przeciwbólowe przyspieszają degradację chrząstki. Leki tymczasowo maskują odczuwanie bólu, jednak prawdziwy dramat rozgrywa się w głębi tkanki chrzęstnej, kościach i ścięgnach.

Istnieją liczne dane oparte na badaniach klinicznych wykazujące zależność między sposobem odżywiania, a występowaniem choroby zwyrodnieniowej stawów. Za główną przyczynę pojawienia się dolegliwości uważa się spożywanie takich produktów jak: mięso, jajka, drób, produkty pochodzenia zwierzęcego, produkty mleczne, twarde solone sery, wypieki z mąki, spożywanie zbyt dużej ilości soli. Do produktów, które przyspieszają rozwój choroby zalicza się: cukier, rafinowane ziarna zbóż, alkohol.  

Jak odwrócić skutki choroby zwyrodnieniowej stawów?

Wbrew powszechnemu przekonaniu choroba zwyrodnieniowa stawów nie jest ani nieodwracalna, ani nieuchronna. Tym, co odżywia komórki tkanki chrzęstnej jest maź stawowa – płyn przypominający w wyglądzie białko jaja, którym oblane są stawy. Aby przywrócić krążenie mazi stawowej w tkance chrzęstnej, należy regularnie uprawiać sport, ponieważ tkanka ta ma strukturę podobną do gąbki.

1. Zacznij regularnie się ruszać.
 
2. Jeśli cierpisz na nadwagę, zrzuć kilka kilogramów. Tkanka chrzęstna jest narażona na nadmierny ucisk: osoby z nadwagą miażdżą swoją chrząstkę.
 
3. Unikaj gwałtownych wstrząsów i długotrwałych zapaleń.
4. Zmień dietę: zrezygnuj z produktów bogatych w mąkę, skrobię i cukier. 
 
5. W zamian jedz: więcej warzyw i owoców, zwłaszcza śliwek. Ze względu  na wysoką zawartość przeciwutleniaczy pomogą załagodzić zapalenia wywołane przez wolne rodniki.
6. Ze zbóż wybieraj ryż brązowy, jęczmień, proso.
 
7. Spożywaj kiszonki i jak najwięcej przypraw mających właściwości przeciwzapalne – pieprz, cynamon.
 
8. Zwiększ spożycie kwasów omega-3 (zawartych w oleju rzepakowym, nasionach lnu, sardynkach, tuńczyku, łososiu, makreli) i zmniejsz spożycie kwasów omega-6 (oleje i margaryny na bazie nasion słonecznika, kukurydzy i pestek winogron). Kwasy omega-3 mają działanie przeciwzapalne, podczas gdy kwasy omega-6 wzmagają stany zapalne. 
 
9. Włącz do swej diety kurkumę i imbir, posiadają właściwości antybakteryjne, antywirusowe, przeciwzapalne, przeciwgrzybicze. Można je dodawać do wielu potraw i spożywać w postaci napojów.
 
10. Sięgnij po cudowną roślinę przeciwzapalną hakorośl rozesłaną (Harpagophytum procumbens) czyli „czarci pazur”. Badania dowiodły, że ma ona niezwykłą zdolność do zmniejszania stężenia cytokin – substancji zapalnych. Co więcej, podobnie jak kwasy omega-3, hamuje enzymy trawiące tkankę chrzęstną.
 
11. Zastosuj siarczan glukozaminy, doskonale odbudowuje uszkodzoną tkankę chrzęstną. Badania kliniczne przeprowadzone na osobach cierpiących na zwyrodnienie stawów kolana dowiodły, że codzienne przyjmowanie 1500 mg siarczanu glukozaminy przez trzy lata w pełni zatrzymuje postęp choroby.
 
12. Jeszcze lepsze efekty uzyskamy gdy siarczan glukozaminy podamy w połączeniu z siarczanem chondroityny. Stanowi on jeden ze składników macierzy tkanki chrzęstnej i pomaga w jej nawadnianiu. Odpowiednie nawilżenie jest niezbędne dla utrzymania miękkości i elastyczności chrząstki i prawidłowego, bezbolesnego funkcjonowania stawów.
 
13. W przypadku bólu, stosuj kompres z gorącego ręcznika lub kompres imbirowy. A przy stanach zapalnych możesz zastosować plaster z tofu lub plaster z zielonych warzyw liściowych. W bolące miejsca wcieraj też olejek rycynowy.

Źródła:

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.