• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Szparagi gwiazdą od tysięcy lat


Szparagi dozdrowia

Szparagi, są niskokaloryczne, a do tego źródłem cennych składników odżywczych. Szparagi, bo o nich mowa, są zawsze hitem na wiosnę, nie tylko dla osób chcących zgubić nadmierne kilogramy. Na czym polega ich fenomen?
 
Szparagi to bylina zielna obejmująca ponad 200 gatunków, których większość uprawiana jest w Afryce. Warzywo to od zarania dziejów wykorzystywane było nie tylko jako przysmak, ale afrodyzjak i roślina ozdobna. Już w starożytnym Egipcie doceniono walory tego warzywa. Leczniczo, szparagi wykorzystywane były jako lek przy chorobach serca, dusznicy, bólach reumatycznych, osteoporozie oraz jako lek moczopędny usuwający kamienie w nerkach. 
 
Kopalnia zdrowia.
 
Szparagi są bardzo niskokalorycznym warzywem. 100g szparagów dostarcza tylko 21 kilokalorii. Składają się głównie z wody (około 92%), mają praktycznie zerową zawartość tłuszczu (mniej niż 0,5%) i są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, witamin (A, B1, B2, C, E) oraz składników mineralnych (m.in. magnezu, wapnia, fosforu). Są także źródłem wielu składników o działaniu bioaktywnym np. kwercetyny, czy kaempferolu, które należą do flawonoidów mających właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne oraz karotenoidów m.in zeaksantyny i beta-karotenu, które należą do prekursorów witaminy A biorącej udział w procesie widzenia. W łodydze szparagów znajduje się największa ilość kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania komórek układu krwiotwórczego (produkcja czerwonych krwinek) i nerwowego. Kwas foliowy warunkuje także prawidłowe przekształcanie metioniny w homocysteinę i reguluje jej poziom w organizmie. Wysoki poziom homocysteiny w organizmie może poważnie uszkodzić naczynia krwionośne i doprowadzić do rozwoju miażdżycy naczyń, a w efekcie zawału serca i udaru mózgu. Szparagi są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego i inuliny, które pomagają przy problemach z wypróżnianiem (zaparciach). Inulina należąca do fruktanów ma udokumentowane działanie prebiotyczne. Moduluje skład i aktywność mikroflory jelitowej. Dowiedziono, że wykazuje działanie hamujące na rozwój szkodliwych drobnoustrojów m.in. Enterobacteriacae, czy Escherichia coli, a w zamian przyczynia się do wzrostu dobrych bakterii naturalnie bytujących w naszych jelitach z rodzaju Bifidobacterium, czy Lactobacillus. Na szparagi w swojej diecie powinny postawić osoby z nadwagą i otyłością, miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, czy cukrzycą typu 2.Ze względu na swoje cenne właściwości i występowanie multiaktywnych związków, szparagi zyskują coraz większe zainteresowanie wśród naukowców w przemyśle farmaceutycznym.
 
Tab.1 Zawartość wybranych składników odżywczych zawartych w 100g szparagów.
Szparagi Tabela
 
Jak jeść, z czym podawać?
 
Najlepszy czas na szparagi to okres od końca kwietnia do czerwca. Na rynku dostępne są dwa rodzaje szparagów: białe i zielone. Białe szparagi cechują się wyraźniejszym smakiem i aromatem, dlatego trafią one w gusta nie wszystkich smakoszy tradycyjnej kuchni. Przyrządzenie szparagów jest bardzo proste i nie wymaga szczególnych zdolności kulinarnych. Szybciej i łatwiej przygotujemy szparagi białe i cienkie zielone. Nie musimy ich obierać, wystarczy je dobrze umyć i oczyścić pod bieżącą wodą. Jeśli natomiast kupimy szparagi białe o grubszej łodydze lub zielone, należy po dokładnym ich umyciu, obrać bądź zetrzeć skórkę i odciąć zdrewnianą łodygę na około 1/4 wysokości. Aby ugotować szparagi należy je związać nitką i wstawić do zimnej wody z odrobiną soli i cukru. Woda powinna nie zakrywać główek. Szparagi stają się strawne i gotowe do spożycia już w niecałe 10 minut. Krótki proces gotowania pozwala zachować dużą zawartość cennych składników odżywczych. Po ugotowaniu warto przepłukać szparagi pod zimną wodą, aby zachowały elastyczność. Szparagi świetnie smakują również te poddane grillowaniu, czy pieczeniu. Ich niepowtarzalny smak sprawdza się zarówno jako dodatek do mięs, ryb, czy dań wegańskich.

mgr inż. PNagel
 
mgr inż. Paula Nagel – absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk o Zdrowiu; Politechniki Łódzkiej, Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności oraz studiów podyplomowych z zakresu dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.  Autorka wielu publikacji popularnonaukowych oraz aktywny uczestnik konferencji naukowych poświęconych żywności i żywieniu. Jej zainteresowania obejmują: dietoterapię i dietoprofilaktykę nowotworów głównie przewodu pokarmowego, żywienie osób w wieku starszym oraz zagadnienia dot. nadwagi, otyłości, dyslipidemii i cukrzycy typu 2.
 
 
Bibliografia: Iqbal M i wsp. Review on Therapeutic and PharmaceuticallyImportantMedicinal Plant Asparagus officinalis L, J Plant BiochemPhysiol 2017, 5:1
Ali Esmail Al-Snafi, THE PHARMACOLOGICAL IMPORTANCE OF ASPARAGUS OFFICINALIS - A REVIEW, Journal of Pharmaceutical Biology, 5(2), 2015, 93-98
 

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.