• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Cynamon na zdrowie.

cynamon
 
Cynamon to jedna z najpopularniejszych przypraw w kuchni Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, której właściwości doceniono już w czasach starożytnych. Kto by pomyślał, że ta przyprawa kulinarna posiada liczne i znaczące właściwości lecznicze! Cynamon (Cinnamomum Scheffer) polecany jest przy problemach trawiennych m.in. zatruciach, wzdęciach, biegunkach oraz w czasie przeziębień. Najbardziej popularnymi odmianami cynamonowca jest: cynamonowiec cejloński, chiński i kamforowy. 
 
Wyjątkową cechą wszystkich odmian cynamonowców są olejki eteryczne pozyskiwane z liści i kory. To w nich skondensowana jest w największej ilości substanacja odpowiadająca za charakterystyczny, słodki, korzenny aromat. Dominującym składnikiem olejku są aldehyd cynamonowy oraz eugenol. Substancje te wykazują multiaktywność biologiczną, dlatego też cynamon znajduje zastosowanie również w medycynie i kosmetyce. Olejek cynamonowy jest naturalnym antyseptykiem. Wykazuje silne działanie ochronne przeciwko takim patogenom jak Candida Albicans, Bacillussubtilis, Escherichia coli, Aspergillus Niger. Olejek cynamonowy oddziaływuje korzystnie na pobudzanie wydzielania żółci i soków żołądkowych, co wspomaga przyswajalnie składników odżywczych. Wiele badań naukowych potwierdza, że olejek cynamonowy wykazuje działanie obniżające stężenie glukozy i cholesterolu we krwi. 
 
W jednym z badań wykazano, że cynamon 20 krotnie zwiększał zdolność insuliny do do rozkładu cukru. A zjedzenie pół łyżeczki tej przyprawy działa tak samo jak statyna dla obniżenia cholesterolu i trójglicerydów we krwi, wykazując tym samym dobroczynne działanie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych.
 
Pojawiają się doniesienia o właściwościach przeciwnowotworowych cynamonu, głównie w przypadku raka jelita grubego, jajnika, piersi i czerniaka. Aktywność antynowotworowa wynika prawdopodobnie ze zdolności antyoksydacyjnych aldehydu cynamonowego i innych związków fenolowych. Badania potwierdzają, że jest on także skuteczny w poprawianu funkcji poznawczych, w demencji oraz przeciwdziała chorobie Alzheimera. Uważa się, że aldehyd cynamonowy może działać hamująco na tworzenie się tzw. splątków neurofibrylarnych, typowych zmian w strukturze mózgu, charakterystycznych dla choroby Alzheimera. Wszystkie z powyższych jego właściwości sprawiają, że włączenie go do diety będzie korzystne dla zdrowia. Możesz dodawać go do płatków, ryżu, jabłek, warzyw, napojów czy herbatek.

Bibliografia:
Schwartzman E., i wsp.CinnamonUse in Type 2 Diabetes: AnUpdatedSystematicReview and Meta-Analysis,TheAnnals of FamilyMedicine, 2013, 11 (5):452-459
Kaławaj K., Lemieszek M.K., Prozdrowotne właściwości cynamonu, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, 21 (3): 328-331
Kędzia A., Ziółkowska-Klinkosz M., i wsp. Działanie in vitro olejku cynamonowego (Oleum Cinnamomi) na grzyby drożdżopodobne, Postępy Fitoterapii 1/2015, 16-20.
Nabavi S.F., i wsp. AntibacterialEffects of Cinnamon: From Farm to Food, Cosmetic and Pharmaceutical Industries, Nutrients. 2015;7(9):7729-7748
 
mgr inż. PNagel
 
Autor: mgr inż. Paula Nagel
Specjalista ds. żywienia w Zakładzie Dietetyki i Żywienia Szpitalnego z Kliniką Chorób Metabolicznych i Gastroenterologii Instytutu Żywności i Żywienia oraz Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej w Warszawie.
 
 
 
 
 

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.