• Twoje zdrowie w twoich rękach
  • Co robić by nie chorować.
  • Styl życia twoim wrogiem czy sprzymierzeńcem

Niedobory witamin a starzenie się organizmu

Witaminy
 
Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W szczególności witaminy rozpuszczalne w tłuszczu A, D, E, K i witaminy z grupy B oraz C – rozpuszczalne w wodzie odgrywają kluczową rolę. Większość z nich musi być przyjmowana z pożywieniem, ponieważ organizm ich nie wytwarza lub jak w przypadku witaminy D, ilość jest niewystarczająca. Dlatego tak ważna jest dla zdrowia dieta oraz suplementacja w dbaniu o urodę – jak mówi dr n. med. Beata Dethloff.
 
Witamina A
 
Działa antyoksydacyjnie, odmładzająco i ochronnie, jeśli chodzi o stres oksydacyjny. Zwana także retinolem opóźnia rozpad kolagenu odpowiedzialnego za zdrowe oczy, zęby, kości, drożność żył i tętnic, odporność na infekcje i nowotwory oraz kondycję skóry. Niedobór witaminy A powoduje wyraźne sygnały organizmu tj.: suche i łamliwe paznokcie i włosy, szorstką skórę, zmiany skórne, anemię, częste infekcje, zmęczenie. Jednym z pierwszych objawów niedoboru jest „kurza ślepota”. Masło i wszelkie przetwory mleczne, wątroba, tłuste ryby i tran zawierają wit. A. Dawki profilaktyczne - 5000 μg/dobę. Leczniczo - 20000 μg/dobę.
 
Witamina C
Czyli kwas askorbinowy jest skutecznym przeciwutleniaczem, który wychwytuje wolne rodniki, a przez to chroni przed miażdżycą i odkładaniem się cholesterolu. Zapobiega procesom starzenia, poprawia pracę układu krążenia, działa przeciwnowotworowo i wzmacnia odporność. Bez witaminy C niemożliwa jest produkcja kolagenu w organizmie. Niedobór witaminy C w organizmie przyczynia się do osłabienia naczyń włosowatych, szkorbutu, astmy, zmian w układzie kostnym, anemii - ponieważ ta witamina zwiększa wchłanianie żelaza. Jej niedobór może powodować osłabienie i szybkie przemęczanie się, skłonność do siniaków, krwawienia z dziąseł, wolne gojenie się ran, ból mięśni i stawów, mniejszą odporność. Produkty bogate w wit. C to: czarna porzeczka, truskawki, kiwi, owoce cytrusowe oraz natka pietruszki, papryka, brukselka, kalafior i szpinak. Dawki profilaktyczne C to 30-300 mg/dobę. Leczniczo nawet 1-4g/dobę przez 3-4 m-ce.
 
Witamina E
 
Jest zwana również „witaminą młodości”, jest silnym przeciwutleniaczem i opóźnia procesy starzenia. Działa przeciwzakrzepowo, chroni krwinki czerwone, ma swój udział w ekspresji genów i przekazywaniu sygnałów nerwowych w całym ciele. Dodatkowo wpływa na prawidłową wydolność wzroku, mięśni i wytwarzanie nasienia u mężczyzn. Jest współodpowiedzialna za utrzymanie i prawidłowy rozwój płodu. Niedobory wit. E powodują: choroby serca, brak popędu płciowego, bezpłodność, endometriozę, zaćmę, anemię, żylaki, rogowacenie i starzenie się skóry, zmęczenie i ogólne osłabienie organizmu. Najwięcej witaminy E zawiera masło roślinne, olej archaidowy, sojowy, rzepakowy, orzechy laskowe, migdały, żółtka jaj, kapusta biała, szpinak, zarodki nasion zbóż i kiełki, głownie pszenicy. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E wynosi 10 mg u mężczyzn, 8 mg u kobiet oraz 20-50 mg u osób starszych. Lecznicze dawki to 200-1200mg / dobę przez 3-4 m-ce.
 
witaminy dozdrowia 1
 
Witaminy z grupy B
 
To B1 (tiamina), B2 (ryboflawina, witamina G), B3 (niacyna, witamina PP), B4 (cholina), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), B7 (biotyna, witamina H), B8 (inozytol), B9 (kwas foliowy), B12 (kobalamina), B13 (kwas orotowy), B15 (kwas pangamowy), B17 (amigdalina). Są one odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego - łagodzą napięcie, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Trzy z nich są szczególnie aktywne w spowalnianiu procesu starzenia się organizmu. Należą do nich wit. B6, B12 i kwas foliowy.
 
Witamina B6 pełni funkcje koenzymów: enzymów uczestniczących w przemianach aminokwasów: transaminazy, desaminazy, dekarboksylazy, oksydazy, koenzym fosforylazy glikogenowej, w metabolizmie węglowodanów. Wpływa na metabolizm białek, cholesterolu, hormonów steroidowych, funkcjonowanie systemu odpornościowego i syntezę insuliny. B6 jest syntetyzowana w przewodzie pokarmowym przez bakterie. Objawy niedoborów: drażliwość, napięcia, depresja, łojotokowe zapalenie skóry, pęknięcia w kącikach ust, zmęczenie, osłabienie mięśni, zapalenie języka, mrowienie i drętwienie palców kończyn, zapalenia nerwów, anemia, bóle głowy. Źródłem tej witaminy są: podroby, mleko, jaja, zboża, rośliny strączkowe, moczone orzechowe, banany i pestki dyni. Zapotrzebowanie 2mg/dobę. Leczniczo 125-250mg/dobę od 4-8 m-cy.
 
Witamina B9 (kwas foliowy). Kwas foliowy podobnie jak witamina B12 pomaga utrzymać sprawność intelektualną. Zachowanie młodości jest możliwe, gdy utrzymany jest odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie. Niedobór objawia się: rozdrażnieniem, depresją, problemami z pamięcią, wywołuje zespół niespokojnych nóg, który powoduje problemy z zaśnięciem. Osoba z niedoborem kwasu foliowego jest blada, nie ma siły, jest podatna na miażdżycę. Niedobór może wyprzedzać chorobę Alzhaimera i zaburzenia naczyniowe. Uzupełnianie kwasu foliowego i witaminy B6 obniża ryzyko choroby wieńcowej serca i nowotworów, w tym nowotworu piersi. Profilaktycznie 500mg/ dobę, leczniczo 5-10mg/dobę.
 
Witamina B12 odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego oraz produkcji czerwonych krwinek, dlatego jej niedobór prowadzi do niedokrwistości. Zapobiega fragmentacji DNA wfibroblastach, chroni komórki skóry przed działaniem promieni UV powodując szybszą regenerację i dłuższe zachowanie ich młodości. Niedobór tej witaminy objawia się: rozdrażnieniem, depresją, problemami z pamięcią, wywołuje zespół niespokojnych nóg (LRS). Osoba z niedoborem B12 jest blada, nie ma siły, jest podatna na miażdżycę. Witaminę B12 znajdziemy w mięsie, rybach, jajach i serach. Dawki lecznicze -1000-5000mg (w anemii złośliwej) /dobę przez 2-4 m-ce.
 
witaminy do zdrowia
 
Witamina D
 
Jak sugerują badania wysokie stężenie witamina D w organizmie łagodzi stany zapalne, które przyspieszają proces starzenia i wpływa korzystnie na odporność. Wraz z wiekiem końcówki chromosomów tzw. telomery skracają się. Osoby z wyższym wskaźnikiem witaminy D w organizmie mają dłuższe końcówki chromosomów, co powoduje wolniejsze starzenie się komórek, całych tkanek i narządów m.in. serce, mięśnie, kości i naczynia krwionośne. Niedobór witaminy D powoduje: bóle kostno-mięśniowe, choroby przyzębia, utratę apetytu, biegunkę, bezsenność, zaburzenia widzenia, niesmak i pieczenie w jamie ustnej i w gardle. Ponadto zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy chorób krążenia i autoimmunologicznych, osteoporozy, obniża nastrój i powoduje depresję. Najwięcej wit. D zawierają tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, łosoś. śledź i makrela. Nasza skóra produkuje wit. D pod wpływem promieniowania UVB.Profilaktyczne dawki to 5-10μg/dobę. Leczniczo 50 μg/dobę czyli 2000 j.m.
 
Witamina K
 
(K1-filochinon i K2-menachinon) odgrywa również bardzo znaczącą rolę w spowolnieniu procesów starzenia. Witamina K zapewnia właściwą krzepliwość krwi, prawidłową mineralizację kości, niedopuszczanie do zwapnienia blaszek miażdżycowych, rozwoju chorób serca i układu krążenia, przeciwdziała chorobom ośrodkowego układu nerwowego, takim jak otępienie. Działa antynowotworowo. Do oznak niedoboru zaliczają się: siniaki po najlżejszym uderzeniu, obfite miesiączki, krwiomocz, krwawienia z nosa, słaba krzepliwość krwi, długie gojenie się ran, biegunki, anemia, osteopenia, osteoporoza, hiperkalcynuria, czyli wydalanie nadmiernych ilości wapnia z moczem oraz złamania kości. Witaminę K1 (filochinon) pozyskujemy w głównej mierze z zielonych warzyw, natomiast K2 (menachinon) produkują bakterie jelitowe. Jej produkcję można wspomóc jedząc kiszone warzywa lub inne pokarmy poddane fermentacji. Zapotrzebowanie na witaminę K wynosi 100-120 mg/dobę.

Dr n. med. Beata Dethloff
 
Dr n. med. Beata Dethloff - twórczyni marki klinik medycyny estetycznej i anti-aging Dr Beata Dethloff, lekarz medycyny estetycznej, doktor endokrynologii, specjalista II stopnia chorób wewnętrznych. Absolwentka Międzynarodowej Szkoły Medycyny Przeciwstarzeniowej prowadzonej przez światowej sławy doktora Thierry-ego Hertoghe'a oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Medycyny Anti-Aging.
 

Nie masz uprawnień aby dodać komentarz. Zarejestruj się na stronie aby uzyskać możliwość dodawania komentarzy.